پروژه من

معرفی دو ماهواره‌ی رصد زمین چین

معرفی دو ماهواره‌ی رصد زمین چین

چین صبح امروز دو ماهواره‌ی رصد زمین را با موفقیت در مدار قرار داد تا جایگزین ماهواره‌های قدیمی مجموعه‌ی «هوانجینگ» (Huanjing) شوند.

دو ماهواره‌ی نظارت بر محیط زیست «هوانجینگ ۲A» و «هوانجینگ ۲B» در ساعت ۱۱:۲۳ به وقت محلی پکن (۶:۵۳ به وقت تهران) توسط موشک لانگ مارچ ۴بی پرتاب شدند که در هفته‌ی گذشته هم ماهواره‌ی هایانگ-۲سی را در مدار قرار داده بود. با این پرتاب، مأموریت ۳۴۸ خانواده‌ی موشک‌های لانگ مارچ هم انجام شد.

پرتاب این موشک چین در حالی با موفقیت انجام می‌شود که طی هفته‌ی گذشته چندین پرتاب فضایی اروپا و آمریکا از جمله پرتاب اسپیس‌ایکس، با توجه به شرایط آب‌وهوایی و فنی با تأخیر مواجه شده است.

این دو ماهواره، جایگزین ماهواره‌های ۱۲ ساله‌ی «هوانجینگ ۱A» و «هوانجینگ ۱B» خواهند شد و نسبت به نسل قبلی خود پیشرفت‌های زیادی در دریافت اطلاعات و عملکرد فنی دارند. این ماهواره‌های جدید از بستر ماهواره‌ی CAST2000 بهره می‌برند که دارای تحرک بالا، کنترل دقت بالا، پایداری بالا، سازگاری قوی با محموله و عمر طولانی است.

ماهواره‌های تازه‌ی «هوانجینگ» مجهز به ۴ ابزار علمی شامل دوربین ۱۶ متری، تصویربرداری ابَرطیفی، دوربین فروسرخ و تصحیح‌کننده‌ی جوی هستند و می‌توانند داده‌های چندطیفی ۱۶ متری، داده‌های ابرطیفی ۴۸ متری و داده‌های فروسرخ ۴۸ متری فراهم کنند.

کاربرد این ماهواره‌ها عمدتا کمک به پیشگیری و کاهش بلایای طبیعی است و همچنین برای حفاظت از محیط زیست، پشتیبانی قوی برای نظارت بر عوامل بلایای طبیعی و نظارت کلان بر استفاده از زمین و منابع آبی استفاده می‌شوند. علاوه بر این می‌توانند به پایش پیوسته‌ی مناطق زراعی و نجات اضطراری در زمین‌لرزه کمک کنند.

این ماهواره‌ها می‌توانند در مدت دو روز، تصویری سراسری از داده‌های چندطیفی نور مرئی و فروسرخ تهیه کنند و تصویر سراسری ابرطیفی هم طی ۱۵ روز تهیه می‌شود، زمانی که نسبت به نسل قبلی ۱۰ برابر بهبود یافته است.

وضوح فاصله‌ی رصد این ماهواره‌ها در نور مرئی، فروسرخ و ابرطیفی هم ۲ برابر بهتر شده است. علاوه بر این نسبت سیگنال به نویز در این نسل بهبود چشمگیری داشته است.

به گفته‌ی رسانه‌های چینی، عکس‌های تهیه شده توسط این ماهواره‌ها در مقایسه با ماهواره‌های هم‌تراز در دیگر نقاط جهان، بیشترین عرض را در وضوح یکسان دارند و می‎توانند طی دو روز کل زمین را پوشش دهند.

ماهواره‌های نسل قدیم مجموعه‌ی هوانجینگ که در سال ۲۰۰۸ به فضا پرتاب شدند، طی عملیات مداری خود، مقدار زیادی داده‌ی سنجش از دور تهیه کردند و شواهد مهمی از برخی از بلایای طبیعی در چین، مانند زمین‌لرزه‌ی سال ۲۰۰۸ ونچوان و زمین‌لرزه‌ی یوشو در سال ۲۰۱۰ ارائه دادند.

عکس کاور: پرتاب دو ماهواره‌ی هوانجینگ

دیدگاه‌ها (0)

  • دیدگاه های فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
  • تبلیغات در دیدگاه تایید نخواهد شد.
  • لینک سایت های نامرتبط در دیدگاه حذف می شود.

*
*