پروژه من

آثار پلاستیک بر محیط زیست و سلامت انسان

آثار پلاستیک بر محیط زیست و سلامت انسان

استفاده از کیسه‌ها و ظرف‌های پلاستیکی آنچنان با زندگی روزمره‌ی ما پیوند خورده است که نمی‌توانیم روزی را بدون وجود آن‌ها تصور کنیم. این محصولات از مواد سمی خطرناکی ساخته شده‌اند که نه‌تنها به محیط زیست آسیب می‌زند، بلکه بر روی سلامتی انسان هم تاثیرات منفی بسیار زیادی دارد. فکر می‌کنید برای مقابله با مضرات پلاستیک چه کاری باید انجام داد؟ آیا بازیافت کیسه‌ی پلاستیکی امکان‌پذیر است یا باید به فکر جایگزین‌های سازگار با طبیعت باشیم؟

امروز در دیجی‌کالا مگ می‌خواهیم با آثار منفی آلودگی‌های پلاستیکی بر محیط زیست و همچنین سلامت انسان آشنا شویم. پس اگر شما هم برای هر خرید کوچکی یک کیسه‌ی پلاستیکی استفاده می‌کنید، این مطلب را تا آخر بخوانید.

آثار پلاستیک بر محیط زیست و سلامت انسان

آثار منفی آلودگی‌های پلاستیکی بر اکوسیستم

اغلب مردم با اینکه می‌دانند کیسه‌ی پلاستیکی و ظرف‌های ساخته شده از پلاستیک به محیط زیست آسیب می‌زند، باز هم برای خرید و جابه‌جایی وسایل از کیسه‌ی پلاستیکی استفاده می‌کنند. دسته‌بندی و دور ریختن زباله‌ها یکی از کارهایی است که میزان بسیار زیادی کیسه‌ی پلاستیکی مصرف می‌کند. دفن زباله با این کیسه‌ها آسیب‌های جبران ناپذیری به محیط زیست می‌زند؛ آسیب‌هایی مثل خفگی حیوانات، آلودگی، مسدود شدن مجاری آب‌ و رودخانه‌ها. پس از مشاهده‌ی این آسیب‌ها فعالین محیط زیست و قانون‌گذاران تا حدی بر روی گسترش فرهنگ کاهش مصرف کیسه‌ی پلاستیکی کار کردند.

مثلا در آفریقای جنوبی قانونی تصویب شد که استفاده از کیسه‌های پلاستیکی را محدود کرد. چندین کشور اروپایی با در نظر گرفتن تأثیر منفی کیسه‌های پلاستیکی بر محیط زیست و تولید محصولات کشاورزی، راهکارهایی برای کاهش این آسیب‌ها ارائه دادند. دولت ژاپن برای کاهش تولید و مصرف کیسه‌های پلاستیکی هزینه‌ی آن‌ها را به صورت کامل از مردم دریافت می‌کند.

ممنوعیت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی نسبت به ممنوعیت تولید آن روش کاربردی‌تری است. حتی اگر دولت‌ها برای استفاده از پلاستیک مالیات هم دریافت کنند نمی‌توانند مصرف آن را به صفر برسانند و آسیب‌هایی که به اکوسیستم وارد می‌شود همچنان ادامه خواهد داشت.

آثار پلاستیک بر محیط زیست و سلامت انسان

کیسه‌های پلاستیکی چه تأثیری بر محیط زیست می‌گذارند؟

مهم‌ترین خصوصیت پلاستیک تجزیه‌ی طولانی مدت آن در طبیعت است. سال‌ها طول می‌کشد که یک کیسه‌ی پلاستیکی از بین برود و در طول این مدت زمان، به دلیل تابش آفتاب بر روی آن، مواد سمی سازنده‌اش وارد هوا و خاک می‌شود و آلودگی محیط زیست را با خود به همراه دارد.

در تحقیقات متعددی که انجام شده مشخص شده است که مواد تشکیل دهنده‌ی کیسه‌های پلاستیک ممکن است باعث ایجاد سرطان در بدن موجودات زنده شود. این کیسه‌ها در حجم زیاد در مکان‌های دفن زباله وجود دارند، هکتارها زمین را اشغال کرده‌اند و از خود گازهای خطرناک متان و دی‌اکسید کربن منتشر می‌کنند. همچنین شیرآبه‌های بسیار سمی‌ای از محل دفن زباله جاری می‌شود که می‌تواند خاک و آب را مسموم کند.

زباله‌های موجود در کیسه‌های پلاستیکی برای سلامتی انسان و حیوان خطرناک است و به عنوان یک خطر محیط زیستی جدی شناخته شده است. اگر کیسه‌های زباله به شکل مناسبی دفع نشوند با انسداد جریان‌های آب در روی زمین و آلودگی آب‌های زیرزمینی می‌تواند تأثیر منفی بسیار بزرگی بر اکوسیستم زمین بگذارد. موارد زیادی دیده شده که لاکپشت‌ها همراه با خزه‌های دریایی پلاستیک خورده‌اند و در حال خفگی بوده‌اند.

یکی دیگر از تأثیرات خطرناکی که کیسه‌های پلاستیکی بر چرخه‌ی زیستی موجودات زنده می‌گذارد، درگیر شدن مستقیم حیوانات با آن‌ها است. حیوانات معمولا کیسه‌ها را با غذا اشتباه می‌گیرند و آن‌ها را می‌خورند. این اتفاق باعث مسدود شدن دستگاه گوارش آن‌ها و در نهایت مرگشان می‌شود. آبزیان هم کیسه‌های پلاستیکی رها شده در دریا را به جای غذا می‌خورند و این کار به انسداد دستگاه گوارش، خفگی، پارگی دستگاه گوارش، عفونت، کاهش تولید مثل و در نهایت مرگ آن‌ها می‌شود.

امروزه پلاستیک‌ها در همه‌ جای جهان وجود دارند و برای جلوگیری از بحرانی شدن شرایط زیست محیطی باید اقدامات سریعی انجام شود. اولین پلاستیک‌های موجود در آب دریاها در سال ۱۹۷۰ شناسایی شد و پس از آن آلودگی پلاستیکی آب‌های دریایی و آب شیرین به عنوان یک مشکل جهانی به رسمیت شناخته شد. پس از این بود که موضوع آلودگی‌های دریایی ناشی از پلاستیک برای دولت‌ها، دانشمندان، موسسات غیردولتی و جامعه‌ی بین‌المللی اهمیت پیدا کرد و فعالیت‌های زیست محیطی در لیست فعالیت‌هایشان قرار گرفت.

دیدگاه‌ها (0)

  • دیدگاه های فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
  • تبلیغات در دیدگاه تایید نخواهد شد.
  • لینک سایت های نامرتبط در دیدگاه حذف می شود.

*
*