پروژه من

ایده ی ارزان و کاربردی برای چیدمان اتاق پذیرایی

ایده ی ارزان و کاربردی برای چیدمان اتاق پذیرایی

خانه‌ی بزرگ و اتاق پذیرایی دلباز این روزها برای خیلی از ما، دست‌نیافتی شده است. اگر شما هم خانه‌ی کوچکی دارید و فکر می‌کنید چیدمان اتاق پذیرایی کوچک کار سخت یا حتی غیرممکنی است، باید بدانید که ایده‌های زیادی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا فضای پذیرایی کوچک‌تان را طوری چیدمان کنید که هم زیبا باشد، هم فضای زیادی از اتاق را اشغال نکند. پس اگر به دنبال ایده‌هایی برای تغییر چیدمان اتاق پذیرایی یا نشیمن کوچک با هزینه‌ی کم هستید یا خلاقیت و منحصر به فرد بودن فضای پذیرایی برایتان در اولویت قرار دارد، این مطلب را تا انتها بخوانید و بعد دست به کار تغییر چیدمان اتاق پذیرایی کوچک و دوست‌داشتنی‌تان شوید.

ایده ی ارزان و کاربردی برای چیدمان اتاق پذیرایی

۱. آثار هنری را در چیدمان اتاق پذیرایی کوچک فراموش نکنید

هیچ فضایی بدون یک اثر هنری زیبا کامل نمی‌شود و اتاق پذیرایی هم از این قاعده مستثنا نیست. فرقی نمی‌کند اثر هنری‌ای که انتخاب می‌کنید یک پرینت ساده و قاب شده باشد یا یک مجسمه زیبا و ارزشمند؛ اتاق پذیرایی شما به چنین عضوی نیاز دارد.

برای اینکه به اتاق پذیرایی روح ببخشید، به دنبال رنگ‌های زنده و ابعاد بزرگ باشید. به عنوان مثال، فضای اتاق پذیرایی را در عکس بالا ببینید که آن قاب‌های بزرگ و زیبا، چه اندازه به اتاق حس و هویت بخشیده‌اند.

آثار هنری را در چیدمان اتاق پذیرایی کوچک فراموش نکنید

۲. یک دیوار خاص و غیر منتظره داشته باشید

درست مثل آثار هنری، یک دیوار خاص و متفاوت هم ایده‌ی خوبی برای ایجاد تغییر در چیدمان اتاق پذیرایی کوچک است. چنین دیواری در فضای اتاق، یک مرکز توجه جذاب و چشم‌گیر ایجاد می‌کند و به آن عمق و شخصیت می‌بخشد.

از یک دیوار با رنگ متفاوت گرفته تا یک دیوار پوشیده شده با قاب‌های زیبا با رنگ‌های منحصر به فرد و چشم نواز، اجازه دهید این دیوار به فضای کوچک پذیرایی شما ظاهری متفاوت و مدرن ببخشید. از آنجا که این دیوار فقط قسمت کوچکی از فضای پذیرایی را شامل می‌شود، بدون صرف هزینه‌ی زیاد به تغییر حال و هوای اتاق پذیرایی کمک بزرگی می‌کند.

یک دیوار خاص و غیر منتظره داشته باشید

۳. پنجره‌ها خیلی مهم هستند

نور در بزرگ نشان دادن اندازه‌ی هر اتاق، بیشترین تأثیر را دارد؛ بنابراین از پنجره‌های اتاق پذیرایی‌تان بیشترین استفاده را به نفع خودتان ببرید و با راه دادن نور به داخل فضا، آن را بزرگ‌تر و دلباز نشان دهید. بهتر است که قرار دادن مبلمان بزرگ جلوی پنجره‌ها را فراموش کنید. اگر پنجره‌های اتاق پذیرایی کوتاه هستند، پرده‌های نسبتاً ضخیم‌تری انتخاب کنید و با آن کل دیوار را بپوشانید تا جلوه‌ای هرچند جعلی، به پنجره‌ها بدهید و فضای پذیرایی را شیک و مدرن‌تر نشان دهید.

پنجره‌ها خیلی مهم هستند

۴. حرکت و جابه‌جایی را در فضا ایجاد کنید

برای اینکه چیدمان اتاق پذیرایی کوچک ظاهری ظریف، در عین حال قدرتمند داشته باشد که چشم‌ها را به حرکت وا می‌دارد، نیاز به ترکیب زیبایی از عناصر و اکسسوری‌های تزیینی دارید. بنابراین به جای اینکه به دنبال یک عنصر تزیینی بزرگ و منفرد باشید، ترکیبی از اکسسوری‌های پویا را که هر کدام فرم و ویژگی‌های منحصر به فرد خودشان را دارند، در فضای پذیرایی چیدمان کنید. این کار احتمالا برایتان چالش‌برانگیز باشد، اما خلاق باشید و به گزینه‌هایی کمی دور از ذهن فکر کنید تا بتوانید دکوراسیون شخصی خودتان را داشته باشید.

حرکت و جابه‌جایی را در فضا ایجاد کنید

۵. تقارن را در چیدمان اتاق پذیرایی کوچک در نظر بگیرید

وقتی نوبت به چیدمان مبلمان در یک اتاق پذیرایی کوچک می رسد، به دنبال یک روش متقارن باشید که حسی آرام بخش و منظم را ایجاد کند. حتماً سعی کنید که مبلمان را به دیوار‌ها نچسبانید؛ چون این کار در نهایت باعث کوچک‌تر به نظر رسیدن فضا و از بین رفتن حس دنج و صمیمی آن می‌شود.

تقارن را در چیدمان اتاق پذیرایی کوچک در نظر بگیرید

۶. به سمت مینیمال کردن فضا بروید

گرچه ما بالاتر شما را تشویق کردیم که به سمت آثار هنری و اکسسوری‌های تزیینی بروید و ترکیب‌هایی را در نظر بگیرید که چشم در فضا به حرکت وامی‌دارند، اما سبک مینیمالیسم در چیدمان اتاق پذیرایی کوچک سبکی است که نمی‌شود آن را نادیده گرفت. برای اجرای سبک مینیمال در فضا، یک پالت رنگ خنثی انتخاب کنید و اثاثیه را مطابق آن و بدون داشتن نقش و نگار پترن خریداری کنید. عناصر تزیینی محدود، ابزار شما برای تعیین حس و حال و شخصیت اتاق پذیرایی‌تان هستند.

با این کار، دکوراسیونی خواهید داشت که هیچوقت از مد نمی‌افتد و در عین حال فضای کوچک شما را بزرگ‌تر و دلباز‌تر نشان می‌دهد.

به سمت مینیمال کردن فضا بروید

۷. آینه‌ می‌تواند برگ برنده‌ی شما باشد

آینه یکی از مؤثرترین لوازم برای بزرگ‌تر نشان دادن فضاهای کوچک است. آینه می‌تواند خطای دید ایجاد کند تا اتاق را بزرگ نشان دهد و با انعکاس نور، به روشن‌تر و پر زرق‌و‌برق‌تر شدن اتاق پذیرایی کمک کند.

هرچه اتاق روشن‌تر باشد، فضای آن بزرگ‌تر به نظر خواهد رسید؛ به همین دلیل استفاده از آینه، ایده‌ی بسیار خوبی برای اتاق پذیرایی است. آینه را جایی قرار دهید که بتواند به راحتی نور طبیعی را منعکس کند؛ مثلا روبروی پنجره. می‌توانید از اکسسوری های براق و فلزی هم در اطراف آینه استفاده کنید.

آینه‌ می‌تواند برگ برنده‌ی شما باشد

۸. یک فضای عمودی ایجاد کنید

یکی از ایده‌های کاربردی در چیدمان اتاق پذیرایی کوچک، استفاده از فضای عمودی است. کشیدن چشم به سمت بالا و به سمت سقف، احساس ارتفاع و وسعت به اتاق می‌بخشد. استفاده از پرده‌های بلند سقف تا کف، قرار دادن آباژورهای بلند و ایجاد یک دیوار پوشیده شده با عکس و آثار هنری قاب شده، همگی شیوه‌هایی هستند که با کمک آن‌ها می‌توانید چشم را به صورت عمودی در فضا حرکت دهید.

استفاده از فضای عمودی یک ترفند ساده است که باعث می شود فضای اتاق شما بسیار جادارتر شود. شلف‌های دیواری که روی آن‌ها کتاب، قاب‌های عکس و مجسمه‌های زیبا قرار گرفته‌اند، یکی از در دسترس‌ترین و ساده‌ترین وسایلی هستند که می‌توانید با کمک آن‌ها، چنین ترفندی را اجرا کنید.

یک فضای عمودی ایجاد کنید

۹. رنگ‌های روشن بهترین انتخاب هستند

رنگ‌های کم‌رنگ، فضای شما را سبک و روشن نگه می‌دارند و هرچه فضا بیشتر روشن باشد، بزرگ‌تر به نظر می‌رسد. در چیدمان اتاق پذیرایی کوچک، همه چیز متمرکز بر ایجاد یک فضای دلباز و وسیع است؛ بنابراین دیوارهای سفید یا رنگ روشن به اتاق کمک می‌کند که فضای شما بسیار گسترده‌تر دیده شود.

رنگ‌های روشن باعث می‌شوند که دیوارها و مبلمان با هم ترکیب شوند و خط تمایز آن‌ها را برای چشم دشوار می‌کند؛ این باعث می‌شود که اتاق پذیرایی بزرگ‌تر دیده شود. رنگ دیوار‌ها، کفپوش و مبلمان را خنثی و روشن انتخاب کنید تا به شکل آرامش‌بخشی در کنار یکدیگر قرار گیرند و اتاق پذیرایی را دلباز کنند.

رنگ‌های روشن بهترین انتخاب هستند

۱۰. کفپوش را نشان دهید

در یک اتاق پذیرایی کوچک، هرچقدر بیشتر کفپوش در معرض دید باشد، بهتر است. بنابراین از مبلمان اضافه‌ای که به آن‌ها نیازی نیست، خلاص شوید و در عوض مبلمان ضروری، با پایه‌های باریک که فضای زیر آن‌ها خالی است استفاده کنید. برای میز‌ هم به سراغ میز‌های شیشه‌ای بروید تا کف را به خوبی نشان دهند. مبلمان این‌چنینی فضای اتاق را پیوسته و یکپارچه نشان می‌دهند و کف زیبای اتاق را به نمایش می‌گذارند.

کفپوش را نشان دهید

۱۱. مبلمان سبک و ظریف خریداری کنید

در اتاق‌های کوچک، هرچه مبلمان فضای کمتری را اشغال کنند، بهتر است. مبلمان کوچک‌تر فضای بیشتری را در اتاق پذیرایی شما باز می‌کنند و آن را بزرگ‌تر نشان می‌‌دهند. آباژور، مبل‌های بدون دسته، میزهای جلوی مبلی باریک و میزهای عسلی همه در کنار هم برای ایجاد یک فضای راحت و کاربردی کار می‌کنند و در عین حال اتاق پذیرایی شما را شیک و زیبا نشان می‌دهند. مبلمان با پایه‌های باریک، فضای قابل توجهی از کف و دیوار اتاق را نشان می‌دهند، به علاوه ظاهری مدرن و گران‌قیمت دارند.

مبلمان سبک و ظریف خریداری کنید

۱۲. با واقعیت کنار بیایید

هنگام چیدمان یک اتاق پذیرایی کوچک، گاهی اوقات بهتر است فضای کوچکی که باید با آن کار کنید را در آغوش بگیرید و نسبت به کمبود‌های آن واقع‌بین باشید. کوچک بودن فضا را بپذیرید و سعی کنید به آن حس و حالی صمیمی و دنج تزریق کنید. یک اتاق پذیرایی کوچک می‌تواند با به حرکت درآوردن مداوم چشم در اطراف، حس بزرگ‌تر و وسیع‌تر بودن داشته باشد.

بنابراین هرچه تعداد آیتم‌های تزیینی و اکسسوری‌های مورد علاقه‌تان در اتاق پذیرایی بیشتر باشند، به آن حس بزرگ‌تر بودن می‌دهید. الگوها و ایده‌های خلاقانه‌تان را با استفاده از همین آیتم‌ها و پترن‌ها، در اتاق پذیرایی اجرا کنید و از ابعاد کوچک آن نهایت استفاده را ببرید.

با واقعیت کنار بیایید

۱۳. فرش به نسبت بزرگی را انتخاب کنید

یک فرش بزرگ در یک فضای کوچک، فضای اتاق را بزرگ‌تر نشان می‌دهد. ممکن است به نظرتان متناقض برسد، اما اگر در یک فضای کوچک، فرش کوچکی پهن کنید، کف را می‌شکند و باعث می‌شود فضای اتاق کوچک‌تر به نظر برسد. اگر فرش بزرگی را در فضای کوچک پهن کنید، چنین شکست بصری‌ای اتفاق نمی‌افتد و در عوض به جذابیت بیشتر فضا کمک می‌کند.

فرش به نسبت بزرگی را انتخاب کنید

۱۴. با مقیاس‌ها بازی کنید

برای بزرگ‌تر نشان دادن اتاق پذیرایی کوچک‌تان، از آیتم‌های بزرگ استفاده کنید. استفاده از وسایل کوچک در فضای کوچک باعث می‌شود که اتاق پذیرایی شما، حتی کوچک‌تر از قبل دیده شود چون در این حالت حس بهم‌ریختگی و نامنظمی را به فضا می‌هند.

وسایل بزرگ در یک فضای کوچک به خوبی کار می‌کنند. دقیقاً به همان روشی که یک فرش بزرگ به اتاق کمک می‌کند تا بزرگ‌تر به نظر برسد، وسایل و مبلمان بزرگ هم تأثیر مستقیمی در بزرگ‌تر به نظر رسیدن اتاق دارند.

با مقیاس‌ها بازی کنید

۱۵. از مبلمان چند منظوره استفاده کنید

یک راه ساده برای استفاده‌ی هرچه بیشتر از فضای پذیرایی، کاهش تعداد مبلمان در آن است. اما اگر به تمام مبلمان خود نیاز داشته باشید، شاید کاهش آن‌ها به نظرتان غیرممکن  برسد. در چنین موقعیتی، مبلمان چند منظوره بهترین گزینه برای شما هستند.

یک میز جلوی مبلی با محل ذخیره‌سازی در زیر آن، یک پاف به عنوان صندلی اضافی، میز کوچک، فضای ذخیره‌سازی و زیرپایی استفاده می‌شود، دو نمونه از مبلمان چند منظوره هستند که می‌توانید از آن‌ها در دکوراسیون اتاق کوچک استفاده کنید.

از مبلمان چند منظوره استفاده کنید

۱۶. طراحی خطی ایده‌ی خوبی است

طراحی‌های خطی در یک اتاق کوچک پذیرایی، ساختار را ایجاد می‌کنند. این مدل طراحی به تأکید بر طول و عرض تکیه دارد و این تأکید به فضای کوچک شما عمق و وسعت می‌بخشد.

می‌توانید با کمک یک مبل بزرگ یا چند آباژور کوچک با پایه‌های ظریف، طراحی خطی را در چیدمان اتاف پذیرایی کوچک به وجود آورید؛ یا از کاغذ دیواری‌های راه‌راه و جسورانه کمک بگیرید یا یک فرش مدرن و با نقشه‌ی خطی را انتحاب کنید. به هر حال کمک گرفتن از طراحی خطی در دکوراسیون، می‌تواند به همین سادگی باشد.

طراحی خطی ایده‌ی خوبی است

۱۷. کتابخانه یا شلف‌های گسترده، فضا را صمیمی می‌کنند

کتابخانه یا شلف‌های بزرگ و گسترده ایده‌ی خوبی برای دادن حس بزرگی به اتاق پذیرایی کوچک هستند. این شلف‌ها به شما کمک می‌کنند تا از فضای دیوار به نفع خودتان استفاده کنید و می‌توانند جایی برای نمایش اکسسوری‌های تزیینی، مجموعه کتاب‌ها و آلبوم‌های موسیقی شما باشند و اتاق را از بی‌نظمی و بهم ریختی نجات می‌دهند. اجرای چند طبقه شلف نسبتاً ارزان قیمت است؛ در عوض نشمین را فوق‌العاده دنج و صمیمی می‌کنند.

کتابخانه یا شلف‌های گسترده، فضا را صمیمی می‌کنند

۱۸. میز‌های عسلی کاربردی‌تر هستند

میزهایی عسلی یا کناره، آیتم‌های آشنایی برای ما ایرانی‌ها در اتاق‌های پذیرایی هستند. این میزها که معمولا سه عدد با سه سایز مختلف هستند که زیر یکدیگر جمع می‌شوند و برای استفاده در فضاهای کوچک بسیار مناسب هستند. این میز‌ها مدل‌های متنوع و زیبایی دارند و حتی ممکن است به این نتیجه برسید که میز بزرگ جلوی مبلی را کنار بگذارید و فقط از میز‌های عسلی در دکوراسیون اتاق پذیرایی کوچک استفاده کنید. این میزها به شما این امکان را می‌دهند که فضای زیادی از کف با ارزش اتاق را آزاد کنید و از همه مهم‌تر، هرموقع که به آن‌ها نیاز نداشتید، به سادگی در گوشه‌ای با کمترین جاگیری، جمع می‌‌شوند یا به هرجا که مایل باشید، می‌توانید آن‌ها را جابه جا کنید.

میز‌های عسلی کاربردی‌تر هستند

دیدگاه‌ها (0)

  • دیدگاه های فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
  • تبلیغات در دیدگاه تایید نخواهد شد.
  • لینک سایت های نامرتبط در دیدگاه حذف می شود.

*
*