پروژه من

روش های موفقیت آمیز بودن ایده طراحی

روش های موفقیت آمیز بودن ایده طراحی

شروع یک کسب و کار بدون شک یکی از مهم ترین انتخاب های هر فردی در طول زندگی خود محسوب می شود. فراموش نکنید که یک انتخاب اشتباه باعث می‏شود تا زمان و هزینه زیادی را از دست بدهید. به همین خاطر شما باید از ایده خود اطمینان بالایی داشته باشید. با این حال سوال مهم این است که چگونه می‎توان نسبت به کارآمدبودن ایده ای که در ذهن خود داریم، به اطمینان لازم دست پیدا کنیم؟ در این رابطه پاسخ دادن به چند سوال می تواند اقدامی کاملا سودمند باشد. در ادامه به بررسی این پنج سوال خواهیم پرداخت.

۱-آیا به رفع حداقل یک مشکل موجود کمک می کند؟

موفقیت آمیز بودن ایده

هنری فورد در یکی از مصاحبه های خود عنوان کرده بود که اگر برند فورد را به هر دلیل از دست بدهد، بر روی یک ایده دیگری تمرکز خواهد کرد که در راستای رفع حداقل یک مشکل موجود باشد. این امر باعث می شود تا در مدت زمانی کوتاه، باز هم بتوان به یک برند مطرح تبدیل شد. این توصیه به خوبی نشان می دهد که ایده افراد باید به نحوی باشد که مخاطب به آن احساس نیاز را داشته و یا پیدا کند. برای مثال ممکن است شما به یک مورد علاقه داشته باشید، با این حال آیا این تمایل مورد توجه حداقل یک گروه دیگر نیز قرار دارد؟ درواقع به هر میزان که هدف شما مورد نیاز جامعه بزرگ تری باشد، بدون شک شانس موفقیت بالاتری را نیز خواهید داشت، با این حال حداقل شما باید نسبت به تمایل یک گروه اطمینان داشته باشید. در نهایت باید نسبت به این نکته اطمینان پیدا کنید که ایده شما راه حل مناسبی محسوب می‎شود. برای مثال ممکن است مواردی به مراتب بهتر از ایده شما وجود داشته باشد. تحت این شرایط ایده شما جدید نبوده و طبیعتا مورد توجه نیز قرار نخواهد گرفت. همچنین در صورت نوآورانه بودن ایده، باید اطمینان داشته باشید که راه حل مناسبی محسوب می شود.

۲-آیا جامعه هدف حاضر به خرید محصول خواهد بود؟

خود را به جای مشتری قرار دهید، آیا حاضر به خرید از خود هستید؟ در این رابطه لازم است تا نگاهی کاملا منطقی داشته و در صورت نیاز از اطرافیان خود کمک بگیرید. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که بالابودن قیمت تمام‏شده یک محصول، ممکن است باعث شود تا جامعه خرید آن را مقرون به صرفه ندانسته و ترجیح دهند تا روش فعلی خود را برای رفع مشکل موجود، ادامه دهند. به همین خاطر شما باید شناخت خوبی را از جامعه خود داشته باشید. همچنین ممکن است موردی که از نظر شما مشکل تلفی می‏شود، برای جامعه یک امر کاملا عادی محسوب شده و حتی جزو فرهنگ آنها باشد. تحت این شرایط کار کردن بر روی چنین ایده ای بدون شک نتیجه لازم را به همراه نخواهد داشت. درواقع شما باید نسبت به آمادگی جامعه خود نسبت به پذیرش ایده خود اطمینان پیدا کنید.

۳-آیا قیمت نهایی مورد توجه جامعه هدف قرار خواهد گرفت؟

ممکن است ایده شما بسیار خوب باشد و جامعه هدف نیز به آن تمایل پیدا کند. با این حال اگر قیمت نهایی محصول برای جامعه هدف بیش از حد گران باشد، بدون شک شما مورد توجه قرار نخواهید گرفت. در این رابطه توجه داشته باشید که شما باید تلاش کنید تا قیمت نهایی محصول را تا حدی پایین بیاورید که از امکان خرید آن برای اکثریت جامعه هدف خود اطمینان داشته باشید. همچنین حد قیمت باید تناسبی را با میزان اهمیت مشکل داشته باشد. برای مثال نمی‏توان انتظار داشت که افراد برای یک مشکل کوچک، حاضر به پرداخت هزینه های بالا باشند.

۴-آیا به تمامی اقداماتی که باید انجام شود فکر کرده اید؟

بین ایده‏ پردازی تا عمل، فاصله زیادی وجود دارد. با یک مشورت ساده از کارآفرین ها می توانید متوجه شوید که ایده اولیه آنها در مسیر تولید تا چه اندازه تغییراتی را پیدا کرده است. به همین خاطر شما باید به تمامی اقداماتی که باید انجام شود، فکر کنید. درواقع تا زمانی که نسبت به اقداماتی که باید انجام شود به آگاهی لازم دست پیدا نکرده و از عملی بودن ایده خود اطمینان ندارید، بهتر است تا ایده خود را موفقیت ‏آمیز تلقی نکنید.

۵-آیا ایده در معرض آزمایش قرار گرفته است؟

شما باید ایده خود را در معرض آزمایش قرار دهید. درواقع نمی توان تنها براساس حدس و گمان اقدام به یک فعالیت کرد. در این رابطه توصیه می شود که ضمن مشورت گرفتن از افراد باتجربه، ایده خود را با چند نفر در میان گذاشته و نسبت به جذاب بودن آن اطمینان حاصل کنید. همچنین می توانید نمونه محصول را تولید کرده و در اختیار چند نفر برای تکمیل آزمایش خود قرار دهید. طی این فرآیند حتی ممکن است افرادی را برای همکاری با خود پیدا کنید.

پس از پاسخ دادن به پنج پرسش فوق، شما می توانید به اطمینان لازم برای شروع کار خود دست پیدا کنید، با این حال جانب احتیاط را رعایت کرده و همواره موارد را مورد بررسی مجدد قرار دهید.

دیدگاه‌ها (0)

  • دیدگاه های فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
  • تبلیغات در دیدگاه تایید نخواهد شد.
  • لینک سایت های نامرتبط در دیدگاه حذف می شود.

*
*