پروژه من

سومین تلاش بالگرد نبوغ برای پرواز در مریخ

سومین تلاش بالگرد نبوغ برای پرواز در مریخ

بالگرد نبوغ در سیاره‌ی سرخ هت‌تریک کرد و با انجام موفق سومین پرواز طی مسافتی طولانی توانایی‌های خود را در مریخ به نمایش گذاشت.

مسافر رباتیک ۱٫۸ کیلوگرمی نبوغ برای سومین بار در جو رقیق مریخ پرواز کرد و به سابقه‌ی خوب خود افزود. به گفته‌ی تیم مأموریت در آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) ناسا هلیکوپتر با پرواز سریع‌تر و دورتر همچنان به ثبت رکورد ادامه می‌دهد.

این تیم در توییتر نوشت: «این بالگرد فضایی توانایی‌های مهمی را نشان می‌دهد که می‌تواند اضافه کردن بُعد هوایی به مأموریت‌های آینده به مریخ و فراتر از آن را فراهم کند.»

پرواز سوم نبوغ که اوایل صبح ۲۵ آوریل منطقه‌ی زمانی شرقی (عصر ۵ اردیبهشت به وقت تهران) انجام شد، به مراتب پیچیده‌تر از دو پرواز قبلی بود که به ترتیب در ۱۹ و ۲۲ آوریل (۳۰ فروردین و ۲ اردیبهشت) انجام شده بودند. بالگرد در نخستین تلاش تاریخی خود یک پرواز ۳۹ ثانیه‌ای تا ارتفاع ۳ متری بود. در پرواز دوم تا ارتفاع ۵ متری بالا رفت و ۲ متر را به صورت افقی رفت و برگشت که مجموع زمان پرواز را به ۵۲ ثانیه رساند.

این بار و طی سوین پرواز نبوغ باز هم تا ارتفاع ۵ متری رفت اما با رساندن سرعت خود از ۰.۵ متر بر ثانیه به ۲ متر بر ثانیه ۵۰ متر به سمت شمال مریخ حرکت کرد و سپس به میدان هوایی «برادران رایت» (Wright Brothers) که به افتخار نخستین پرواز کنترل شده‌ی بشر نامگذاری شده، بازگشت.

در نهایت داده‌های این پرواز حدود ساعت ۱۰:۱۵ منطقه‌ی زمانی شرقی (۱۸:۴۵ به وقت تهران) به تیم کنترل زمینی رسید و تأیید شد. ارتباط بالگرد نبوغ با زمین از طریق مریخ‌نورد «پشتکار» (Perseverance) انجام می‌شود. این دو ربات در ۱۸ فوریه (۱ اسفند) به دهانه‌ی «جزرو» (Jezero) مریخ رسیدند و بالگرد در ۳ آوریل توسط مریخ‌نورد روی سطح مستقر شد تا برای فرصت پرواز یک ماهه‌ی خود آماده باشد.

دومین پرواز بالگرد نبوغ در مریخ را تماشا کنید

دیدگاه‌ها (0)

  • دیدگاه های فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
  • تبلیغات در دیدگاه تایید نخواهد شد.
  • لینک سایت های نامرتبط در دیدگاه حذف می شود.

*
*