پروژه من

توسعه یافتگی صنعتی بر مشکلات شهرها

توسعه یافتگی صنعتی بر مشکلات شهرها

از جمله مهم ترین اتفاقاتی که به گسترش شهرنشینی و رشد شهری انجامید، بروز انقلاب صنعتی بود. در اثر تحولات ناشی از اتفاقات صنعتی، شهرهای متأثر از آن به یکباره رو به گسترش نهادند و با مشکلاتی همچون کمبود زمین و بالا بودن قیمت آن، زاغه نشینی، فاضلاب و مسایل بهداشتی، تراکم جمعیت و ساختمان، آلودگی های محیطی و بسیاری مانند آن ها روبرو بودند. قرن نوزدهم اروپا و به ویژه مهمترین خاستگاه های انقلاب صنعتی یعنی کشورهای بریتانیا، آلمان و فرانسه با شهرهایی دارای این مشکلات مواجه بودند. فقدان تأسیسات زیرب نایی، افزایش جمعیت و مهاجرت، تحولات اقتصادی شهرها و مسایلی همچون بیکاری و بیماری از مسایل پیش روی شهرسازی قرن نوزدهم اروپا بود. شرایط شهرهای قرن نوزدهم اروپا را می توان در نوشته های نویسندگان و متفکران و حتی فیلسوفان و نظریه پردازان این عصر بوضوح مشاهده کرد. اما، این نهادهای شهری در کشورهای مورد بحث بودند که با تدوین برنامه، طرح و تصویب قوانین و متقاعد شدن به بهره وری از دانش شهرسازی و تحول در مدیریت شهری، شهرهای متمرکز آن زمان را سامان بخشیدند و زمینه رشد و دگرگونی ساختاری در آن ها را برای ورود به قرن بیستم آماده ساختند.

شهرنشینی ناشی از انقلاب صنعتی، به افزایش و رشد آگاهی ها و جستجوی آنچه که به بی سامانی شهری انجامیده بود، کمک کرد. تلاش آن بود که راه حل های جدید برای حل مشکلات شهرها، توزیع جمعیت و ساختن الگوی قابل قبولی از سکونتگاه های انسانی ارائه گردد . ساختن خانه های مناسب، آموزش عمومی، احداث صحیح راه ها از جم له این تلاش ها بود. باید اقداماتی صورت می گرفت تا وضع شهرها از نظر فرتوت شدن و تخریب محیط فضایی رهایی یابد و ارزش های والایی که در بافت های قدیم شهری متجلی بود، بیش از پیش در معرض تهدید قرار نگ یرد و اوضاع بیش از حد وخیم نشود.

شهرهای قرن نوزدهم اروپا، با کارگران فقیرو مسایل خشونت زا، جدایی گروه ها و طبقات اجتماعی، در کنار آلودگی های صدا و هوا همراه بود. شهرها از پوسته خود خارج شده و به سوی نواحی اطراف رو به رشد نهاده بودند. انفجار محدوده های شهری باعث رشد زاغه نشینی برای اقشار فقیر و شکل گیری نواحی حومه ای برای اقشار مرفه گردیده بود. مسابقاتی که در معاملات زمین جریان داشت ، روزبه روز برجدایی گروه های اجتماعی شهر گستردگی بیشتری می داد.

نمونه شهرهایی که بر مشکلات شهرها فائق آمدند

در نمونه بریتانیا، با تقویت مدیریت شهری در شهرداری ها ، از سال ١٨٣۵ ابتدا به بهبود مسکن در شهرها پرداخته شد. در این کشور ، تا نیمه اول قرن نوزدهم، قوانینی به تصویب رسید که در سایه آن ها به تقویت انجمن ها یاشوراهای شهری، انتخاب شهرداران و ارتقای سطح بهداشت عمومی و بهسازی واح دهای مسکونی غیر بهداشتی و نظارت بر کار سازندگان مسکن و ساختمان پرداخته شد.
در سال ١٨۴٨ شهرداری ها به موجب قانون این اجازه را یافتند که به تفکیک زمین به منظور بهبود وضع خیابانها و معابر بپردازند. به موجب قانون سال ١٨٧۵ نسبت به ایجاد تسهیلات عمومی در شهرها اقدام گردید و به بهداشتی کردن مسکن در شهرها پرداخته شد. در دهه های ١٨۶٠ و ١٨٧٠ شهرداری ها نسبت به خرید زمین در اراضی اطراف شهرها اقدام کردند و با نظارت خود زمینه ایجاد خانه سازی مناسب را فراهم آوردند.
در همین دهه ها تصمیم گیری در امور مربوط به شهرها در صلاحیت شهرداری ها و شوراهای شهری قرار گرفت و به رواج بهسازی و بازسازی شهری و ایجاد تأسیسات زیربنایی بویژه در مناطق فقیرنشین پرداخته شد.

دیدگاه‌ها (0)

  • دیدگاه های فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
  • تبلیغات در دیدگاه تایید نخواهد شد.
  • لینک سایت های نامرتبط در دیدگاه حذف می شود.

*
*