پروژه من

طراحی برند بوک یا هویت بصری برند

طراحی برند بوک یا هویت بصری برند

درمورد برندبوک یا قوانین هویت بصری یک برند در مطالب پیشین مانند برند بوک ستون تبلیغات و طراحی برند بوک، به طور مختصر صحبت کرده بودیم. سعی بر این داریم که از این پس هر از چند گاهی این مقوله بسیار مهم را بیشتر مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم. این مطلب هم برای صاحبان برند و هم برای طراحان برند بوک میتواند کار آمد باشد، اما توصیه ما به صاحبان مشاغل استفاده از طراحان و افراد متخصص برای طراحی کتابچه برندشان است، زیرا تدوین و ایجاد قوائد طراحی و تبلیغات پایه و بنیان یک تجارت موفق میباشد.

برخی از برند بوک ها تنها عناصر گرافیکی را پوشش می دهند، در حالی که برندهای بسیار دیگری اطلاعات گسترده ای در مورد جینگل یا همان موزیک (صوت) کوتاه تبلیغاتی، مانیفست و اهداف آینده و ماموریت برند ارائه می دهند. مطمئنا برایمان سئوال پیش می آید که این عناصر چرا اینقدر مهم هستند؟

برند بوک یا هویت بصری برند

این عناصر نحوه ارتباط نام تجاری با مشتریان را توضیح می دهند، اگر نام تجاری شما جوان است، و در آغاز راه هستید انتخاب شعار تبلیغاتی و صدای کوتاه تبلیغاتی (جینگل) مناسب، بسیار اهمیت دارد و ارتباط مستقیم با کالا یا خدمات برند شما دارد، مثلا این صدا میتواند تنها یک موزیک خالی چند ثانیه ای باشد و یا همراه شعار برند. به غیر از جینگل که یکی از جزئی ترین موارد برند بوک می باشد، قوائد گرافیکی و طراحی بسیاری وجود دارد که هر یک به تنهایی تاثیر بسیاری در نوع و شکل تبلیغات شما دارند.
یکی از موارد بسیار مهمی که در طراحی برند بوک قرار میگیرد تنها بایدها و خطوط درست نیست، بلکه نبایدها و خطوط قرمز نیز به صورت دقیق و با مثال گرافیکی در کتابچه درج گردد.

طراحی برند بوک یا هویت بصری برند

قبل از طراحی برند بوک چه باید بدانیم ؟

مهم است بدانید موارد، توضیحات، بایدها و نبایدها را نه بیش از حد سخت و مانع خلاقیت، اجرا کنید و نه طوری که بسیار سست و بدون استفاده باشد و تنها نام کتاب راهنمای بند را یدک بکشد.
کتاب هویت نام تجاری باید نتیجه کار مشترک یک تیم حرفه ای و متخصص شامل مدیران، طراحان و کپی رایتندرها باشد. اگر یک شرکت یا گروه تبلیغاتی مجری این روند باشند به خوبی میتوان بهترین کتاب برند را برای مشتری طراحی و تدوین کرد.

قبل از طراحی برند بوک چه باید بدانیم ؟

سه بخش اصلی ساختار برند بوک

اکثر برندبوک ها به دلیل رعایت یکسری استانداردهای خاص معمولا ساختار مشابهی دارند که البته این مورد شامل برندهای معتبر و برتر می باشد، اما در کل یک کتاب راهنمای برند دارای ۳ بخش اصلی هستند که با توجه به گستردگی فعالیت آن شرکت میتواند از ۱۰ تا ۱۰۰ صفحه جزئیات داشته باشد، و آن سه بخش شامل موارد ذیل است :

۱- درباره نام برند

  • معمولا شامل ماموریت برند، ارزش ها، مخاطبان و بازار هدف است.
  • اهداف کوتاه مدت و بلند مدت بخش بازاریابی، این بخش می تواند بسته به اهداف شما کوتاه یا طولانی باشد و اینکه چگونه میتوانید کتابچه راهنمای خود را کامل کنید. به نظر من این یکی از بخش هایی است که باید با علم بازاریابی روز دنیا همیشه در حال تغییر و آپدیت باشد.

دستورالعمل های بصری و گرافیکی

۲- دستورالعمل های بصری و گرافیکی

  • لوگو : رنگ، قرار دادن، تغییرات، اندازه و نسبت، نمونه هایی از سوء استفاده از لوگو
  • رنگ های اصلی و مکمل آرم
  • مشخصات نشانه و تبلیغات در فضای باز مانند استند و بیلبورد
  • Brandmark : رنگ، زمان و جایی که از آن استفاده کنید
  • تگن : جایی که باید نمایش داده شود
  • رنگ ها : رنگ های نام تجاری اولیه ، همچنین رنگ های ثانویه و پالت رنگ های دقیق با شماره پنتون
  • تایپوگرافی : فونت های شرکتی برای سرفصل ها و متون بدن و غیره
  • عکاسی : سبک عکاسی، دستورالعمل های تصویر
  • گرافیک دیگر : آیکون ها، الگوها، بافت ها
  • طرح بندی و شبکه های طراحی برای پروژه های چاپی و وب
  • دستورالعمل بروشور
  • نمونه های بصری برای حمایت از هر قانون (ارائه نمونه هایی از استفاده مناسب و نامناسب برای وضوح)

دستورالعمل های بصری و گرافیکی

۳- دستورالعمل های ارتباطی

  • زبان : زبان مشتری و بازار هدف شما چیست و یا به عبارتی زبان برندتان چیست؟
  • دستور زبان و قالب بندی : اختصارات، اعداد، حروف بزرگ، اختصارات، زمانها و عناوین
  • قابلیت خواندن : جملات پیچیده یا ساده و کوتاه
  • سبک : فنی / غیر فنی، رسمی / گاه به گاه / عامیانه
  • تن صدا : (منطقی / احساسی، صمیمی / دور، جدی / طنز آمیز و غیره)
  • ایمیل : ساختار ایمیل، امضای ایمیل
  • راهنمای سبک ویرایشگری : دستورالعمل، قالب بندی و ساختار برای پست های وبلاگ
  • رسانه های اجتماعی : هدف، ارسال زمان، نوع پست، برای هر کانال اجتماعی

به جز مواردی که در این سه بخش توضیح داده شد نکات بسیار دیگری مانند تعیین لباس فرم کارکنان با توجه به رتبه بندی شغلی ، یکپارچه سازی ظاهری کارمندان قسمت پخش و اتومبیل های برند یا شرکت مورد نظر و بایدها و نبایدهای بسیار دیگری که در این مطلب نمیگنجد و سعی میکنیم که در مطالب بعدی برندبوک بر روی هر یک از قسمتها تمرکز داشته باشیم و مطالب بیشتری را به شما عزیزان انتقال دهیم.

دیدگاه‌ها (0)

  • دیدگاه های فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
  • تبلیغات در دیدگاه تایید نخواهد شد.
  • لینک سایت های نامرتبط در دیدگاه حذف می شود.

*
*