پروژه من

معرفی جین جیکوبز کشف دوباره کلانشهر

جین جیکوبز کشف دوباره کلانشهر

جین جیکوبز کشف دوباره کلانشهر

  • جیکوبز نخستین بانوی شهر سازی جهان، خودآموخته ای است که بر تارک تاریخ اندیشه های شهرسازی میدرخشد.
    دیدگاهایش را همه ی برنامه ریزان حرفه ای، پژوهندگان برنامه ریزی، طراحان شهری و معماران، پذیرفته و ستوده اند
    او پایه ادعای (نظریه) خود را بر ضرورت وجود شبکه ی ریزبافتی از کاربری های گوناگون نهاد که به باور او وابستگی دو سویه و همیشگی به یکدیگر دارند و همچنین بر رویداد های اقتصادی و اجتماعی متکی هستند.
  • وی بر این باور بود که تک مولفه های کار کردی گوناگون می باید به صورتی مشخص، مکمل یکدیگر باشند.
  • جیکوبز تاکید داشت که برنامهریزی و هنر شهرسازی میباید به این شبکه توجه کرده و وظیفهی خود را راهبری و نزدیکشدن به آن بداند.
  • او ما را از تعمیم رهنمودهای پیشنهادی خود به شهرهای کوچک و متوسط پرهیز می دهد. زیرا شهرهای کوچک را دارای بافتی متفاوت از کلانشهرها و مسائل ویژه به خود میداند.
  • به باور جیکوبز با آن که هاوئرد نتوانست یک شهر واقعی را برنامه ریزی نماید، اما ساده انگاری وی باعث ایجاد شهرک های خوابگاهی زیادی شد. او یادآور می شود که هدف هاوئرد ایجاد شهرهای کوچک خودکفا بود، یعنی شهرهای واقعا زیبایی که شرط اصلی آن، مطیع بودن ساکنان و نداشتن برنامه ای برای خودشان بود. گویی آنان نبایستی به داشتن برنامه و خواب و خیالی برای خود اهمیت دهند، بلکه زندگی کردن با دیگرانی بود که آن ها نیز هیچ گونه برنامه و خوابو خیالی برای خود نداشتند.
  • گروهی از افراد کوشا و پرکار چون لوئیس مامفرد، کلرنس اشتاین، هنری رایت و کاترین باور را به سوی خود کشید و هم اینان کار را پیش بردند((تمرکززادها برازندهترین لقبی است که می توان به این گروه داد، زیرا هدف اصلی آنان از طرح منطقه ای، تمرکززدایی از شهر بزرگ بود، به باور آن ها، جمعیت کلانشهر می باید کم تر شده و فعالیت آن ها به شهرهای کوچکتر یا بهتر بگوییم به شهرهای کوچک منتقل گردد)).
  • به باور جیکوبز، تمرکززادها در توجیه ضرورت آفرینش یک نظم نوین، تنها به ضعف شهرهای قدیمی توجه کردند، گویی اصلا از نکات مثبت و کارکرد خوشایند شهرهای کهن خوشی نداشتند: (آن برای آن ها اهمیت داشت، تنها ضعف های یک شهر بود، همه چیز در این گونه شهرها اشتباه بود)
  •  او هدف اصلی جنبش شهر زیبا را ایجاد یک شهر یادمانی بر می شمرد، به گونه ای که در این جنبش، برنامه های وسیعی برای محور های با شکوه به سبک باروک ریخته شد و با آن که بسیاری از آن ها ساخته نشدند، اما چیزی که از آن جنبش متبلور شد (مرکز شهر یادمانی) برای یک کلان شهر بود.

دیدگاه‌ها (0)

  • دیدگاه های فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
  • تبلیغات در دیدگاه تایید نخواهد شد.
  • لینک سایت های نامرتبط در دیدگاه حذف می شود.

*
*