پروژه من

معرفی روش SECA ارزیابی همزمان معیار

معرفی روش SECA ارزیابی همزمان معیار

روش سکا (SECA) در سال ۲۰۱۸ توسط دکتر مهدی کشاورز قرابایی و همکاران طی مقاله ای با عنوان “ارزیابی همزمان معیارها و گزینه ها در تصمیم گیری چند معیاره ارائه شد.
در این بخش، یک روش جدید برای رسیدگی به مسائل تصمیم گیری چند معیاره پیشنهاد شده است. هدف از این روش، تعیین امتیاز کل گزینه ها و وزن معیارها به طور همزمان است. برای رسیدن به این هدف یک مدل ریاضی غیر خطی چند هدفه در این بخش فرموله شده است. برای تدوین مدل ریاضی، دو نوع مرجع برای وزن معیارها توصیف شده است. نوع اول براساس اطلاعات تنوع درون معیار تعریف شده توسط انحراف استاندارد است و دوم مربوط به اطلاعات تنوع بین معیارها است که براساس میزان همبستگی تعیین می شود. مدل چند هدفه به دنبال به حداکثر رساندن عملکرد کلی هر یک از گزینه ها و به حداقل رساندن انحراف معیارهای وزن از نقاط مرجع است. برای به حداکثر رساندن عملکرد کلی هر گزینه، یک مدل ترکیبی وزنی به عنوان یک هدف مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین، ما می توانیم از مجموع انحرافات مربعی از نقاط مرجع برای تعریف اهداف دیگر مدل استفاده کنیم.
تفاوت اصلی روش SECA با دیگر تکنیک های تصمیم گیری در این است که در این روش بر اساس ماتریس تصمیم وزن و رتبه گزینه ها با هم محاسبه می شود در صورتی که در مابقی روشها ابتدا باید وزن معیارها از روشهای دیگر محاسبه شود و سپس به عنوان ورودی به دیگر تکنیک ها داده شود.

نکته: تکنیک PSI نیز همانند این روش جدید در الگوریتم خود وزن و رتبه گزینه ها را با هم محاسبه می کند البته الگوریتم آن ساده و آسان می باشد.

مراحل روش SECA

فرض کنید که ما یک مساله MCDM با n گزینه ها و معیارهای m داریم و وزن هر معیار (Wj) نامشخص است. ماتریس تصمیم به صورت زیر می باشد.

مراحل روش SECA

مراحل روش SECA

دیدگاه‌ها (0)

  • دیدگاه های فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
  • تبلیغات در دیدگاه تایید نخواهد شد.
  • لینک سایت های نامرتبط در دیدگاه حذف می شود.

*
*