پروژه من

پیشنهادهای مرتبط با روش های درآمدی شهرداری

پیشنهادهای مرتبط با روش های درآمدی شهرداری

۱- عوارض نوسازی:

یکی از مهم ترین منابع درامدی پایدار برای شهرداریها ،عوارض نوسازی و عمران شهری است که از نظر عدالت اجتماعی نیز مناسب ارزیابی می شود.چنانچه دریافت عوارض نوسازی به صورت واقعی انجام می شد،می توانست در حدود ۳۰درصد از بودجه شهرداریها را تامین کند،ضمن اینکه از نظر اقتصادی نیز مانند تثبیت کننده خودکار عمل میکند و می تواند عامل ثبات قیمت زمین و مسکن شهری باشد.

۲- کاهش درآمد از بخش مسکونی و استفاده از منابع پایدار جهت تامین درآمدها:

شاید یکی از مهمترین برنامه شهرداریها بر این باشد که بر درآمد های خود تنوع دهد و عوارض بر تولید که موجب بروز تورم می شود را کاهش دهد.

۳- استفاده از روش حسابداری تعهدی:

بخشی از عملکرد ها و وصولی ها،املاک و دارائی های شهرداری که بر اساس سیستم نقدی مورد توجه قرار نمیگیرد باید در حسابداری شهرداریها ظهور یابد.در غیر این صورت و با تکیه بر درآمدهای معمولی شهرداری که بر اساس سیستم نقدی است نمی توان امیدوار بود تا گشایشی در مشکلات شهرداریها به وجود آید ،این واقعیت انکار ناپذیر است که دریافت فوری و نقدی نمی تواند مشکلی از درآمدهای شهرداری بکاهد و با این سیاست تنها پروژه های زودبازده در ساختار شهرداریها مورد توجه قرار می گیرد.

۴- فروش اوراق مشارکت برای تامین مالی پروژه های شهرداری:

دوری جستن از شیوه های تامین مالی خارجی و فروش اوراق مشارکت به وسیله شهرداریها از بهترین روش های مورد استفاده است،چرا که با کمترین ریسک و به خاطر کاهش نقدینگی های سرگردان جامعه،بیشترین تاثیر را در جامعه بر جای خواهد گذاشت.

۵- حمایت های مختلف دولت از شهرداری:

از طریق صدور مجوز برای موسسات و یا از طریق ارائه اوراق مشارکت و یا فاینانس

۶- استفاده از اعتبارات مردمی و به پشتوانه آن،دریافت وام از بانک ها:

یکی از منابع مالی شهرداریها مشارکت بخش خصوصی

۷- اموزش مردم،تبلیغات از طریق رسانه های گروهی و همچنین افزایش درصدی به عوارض معوقه شهرداری برای هرسال جهت پرداخت به موقع عوارض:

در قانون پیش بینی لازم جهت ملزم نمودن مردم به پرداخت به موقع عوارض شهرداری به عمل نیامده در حال حاضر پرداخت به موقع قبوض آب،برق،تلفن،گاز و مشابه آن برای مردم عادی و به موقع انجام می گیرد ولی پرداخت عوارض مربوط به شهرداری عمدتا ئر موارد اضطرار و یا فروش املاک و مشابه آن انجام می شود.

۸- دریافت به موقع عوارض مرتبط مختلف:

در مورد عوارض مرتبط با اصناف و همچنین عوارض سالیانه خودرو نیز افزایش درصدی به علت دیر کرد برای کسانی که عوارض خود را به موقع پرداخت نکرده اند پیش بینی گردد.قبوض مربوط به پرداخت مالیات اتومبیل را می توان در دفاتر بیمه و یا جایگا ه های پمپ بنزین دولتی در اختیار دارندگان اتومبیل قرارداد که در همانجا نیز پرداخت گردد.

۹- ایجاد ارزش افزوده و تغییر کاربری اراضی در اختیار شهرداری:

شهرداریها می توانند مبتنی بر اجرای طرح های عمرانی مناسب در مجاورت اراضی تحت تملک خود موجب ارزش افزوده انها شوند.طرح هایی چون ایجاد تفریحگاه های عمومی،پارک ها،تاسیسات تجاری و مواردی از این قبیل می تواند موجب افزایش قیمت این اراضی گردد.همچنین احداث بزرگراه ها ،دسترسی مناسب و ایجاد تاسیسات زیربنایی در زمین هایی که عمدتا اراضی وسیع حاشیه ای اطراف شهرهاست،موجب افزایش قیمت انها خواهد شد.تعیین کاربری مناسب مبتنی بر مطالعات طرح های جامع شهری و ایجاد ساخت و ساز هایی مطلوب در آن اراضی می تواند موجب افزایش قابل توجه قیمت و کسب درآمدهای قابل توجه برای شهرداریها گردد.

۱۰- حذف کلیه معافیت ها:

سازمان ها،وزارتخانه ها،نهادهاو دستگاه های مختلف دولتی و غیر دولتی که براساس مصوبات مختلف از پرداخت عوارض و حقوق شهرداریها معاف شده اند باید ملزم به پرداخت  عوارض مربوط شوند.

۱۱- افزایش درآمد مبتنی بر تغییرات لازم در شرح خدمات طرح های توسعه شهری:

مشاورین موظفند به تهیه طرح مالی طرح های توسعه نیز شدند ولی این امر عمومیت نیافته ،مشاورین باید ملزم به تهیه طرح های مالی که در آن ،به تدابیر لازم،جهت افزایش درآمد شهرداریها در قبال اجرای طرح اتخاذ شده است،باشند.این تمهیدات می تواند شامل مواردی چون ،مکانیابی مناسب جهت اجرای طرح های درآمدزا و ایجاد تاسیسات انتفاعی ،در اراضی متعلق به شهرداری و یا زمین هایی که امکان تملک آن فراهم باشد و یا پیش بینی ایجاد تاسیسات تجاری بزرگ در اراضی متعلق به شهرداریها،ایجاد بازارهای مجتمع ،بازارهای روز،مراکز تفریحی و تفرجگاهی و بسیار یا موارد دیگر باشد که علاوه بر مکانیابی صحیح می تواند مبتنی بر بررسی های اقتصادی و اجتماعی مرتبط با طرح توسعه که توسط مشاور انجام می شود،ارزیابی اقتصادی این گونه پروژه ها نیز انجام گیرد.

۱۲- سرمایه گذاری مناسب:

در صنایع مرتبط با ماشین الات و تجهیزات مورد نیاز شهرداریها با مشارکت بانک ها و بخش خصوصی،از جمله کارخانه های تولید انواع ماشیت الات عمرانی و خدماتی و موارد مشابه از طریقخرید بخشی از سهام کارخانه های جدید و نیز سرمایه گذاری مشترک با وزارت مسکن و شهرسازی یا بخش خصوصی و بانک ها در جهت احداث مسکن انبوه و ارزان از محل اعتبارات صندوق و مبتنی بر طرح های مطالعاتی لازم در مناطق مختلف کشور توطیه می شود.

۱۳- استفاده از اعتبارات آژانس های بین المللی:

در زمینه مرتبط با بهداشت محیط شهری و بهبود محیط زیست شهری،یکی از راه های تهیه منابع اعتباری است.

۱۴- ارتقای سطح مدیریت:

اطلاح سیستم حسابداری شهرداریها مزایای دیگری هم دارد و آن اینکه،با مشخص شدن سود و زیان شرکت های تابعه می توان تکلیف آنها را روشن کرد.شهرداری در مرحله اول با اصلاح سیستم بخش مدیریت و کسب و کار،در مرحله دوم برخی از شرکت های تابعه اش را که زیان ده هستند ،یا به بخش خصوصی واگذار کند و یا آنها را منحل نماید.به این ترتیب،شفاف سازی سیستم می تواند گامی مهم در جهت ارتقای سطح مدیریت سازمان های کلانی چون شهرداری به حساب آمده و امکان شناسایی ضعف ها و قوت ها مدیریت را فراهم کند.

۱۵- تسهیل انجام عملیات بانکی:

خدمات بانک های دولتی منطبق با نیازهای روز فعالان اقتصادی نیست.لذا می توانیم با تاسیس موسسه مالی و اعتباری شهرداری به جذب منابع مختلف پرداخته و سرمایه لازم برای فعالیت های عمرانی شهرداری را تامین کرده و به موازات ،درفعالیت های اقتصادی درآمد زا سرمایه گذاری کنیم . اما همکاری غیرقابل قبول بانک با شهرداری تهران ،این سازمان را ترغیب کرده تا جهت تامین منابع مالی مورد نیاز و تسهیل انجام عملیات بانکی،بار دیگر اقدام به تاسیس بانک شهرداری یا موسسه مالی و اعتباری نماید.               

دیدگاه‌ها (0)

  • دیدگاه های فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
  • تبلیغات در دیدگاه تایید نخواهد شد.
  • لینک سایت های نامرتبط در دیدگاه حذف می شود.

*
*